کارخانه پودر و گرانول لاستیک کامکار

تولید گرانول و پودر لاستیک در تناژ بالا با کیفیت مطلوب

کارخانه پودر و گرانول لاستیک کامکار

تولید گرانول و پودر لاستیک در تناژ بالا با کیفیت مطلوب

کاربرد پودر لاستیک در تولید قیر و آسفالت

undefined



امولسیون قیری چیست؟

امولسیون قیری عبارتست از پراکندن مولکولهای قیر با قطر متوسط 0.1 تا 10 میکرون در فاز آبی، این یک سوسپانسیون روغن در آب که قیر به عنوان فاز روغنی ( با درصد 52 تا 68 درصد) در فاز آبی (با درصد 43 تا 32 درصد ) معلق می شود.

امولسیفایر چیست ؟ 
قیر با آب ترکیب نمی شود. جهت ایجاد پایداری و معلق نگهداشتن مولکولهای قیر در آب نیاز به ماده واسطه ای می باشد که با احاطه کردن مولکولهای قیر و همبارکردن آنها از به هم چسبیدن آنها جلوگیری نماید. امولسیفایر ماده ای است که مولکول آن از دو قسمت آبدوست و چربی دوست تشکیل گردیده است. قسمت چربی دوست آن به قیر و قسمت آبدوست آن به مولکولهای آب می چسبند و با ایجاد سپر از چسبیدن مولکولهای قیر به یکدیگر جلوگیری می نمایند.

کلوئیدمیل (colloidal-Mill) چیست؟ 
مهمترین قسمت پلانت تولید امولسیون میل آن می باشد. این میکسر از دو قسمت اصلی روتور و استاتور تشکیل شده است. آب و قیر بدرون این دستگاه وارد می شوند، قیر ورودی تحت اثر دوران سریع قسمت روتور به ذرات بسیار ریز تبدیل شده و امولسیفایر موجود درآب مولکولهای قیر را احاطه کرده و امولسیون از میکسر خارج می شود.

انواع امولسیون : 
امولسیونها از نقطه نظر بار به دو نوع کاتیونیک و آنیونیک واز نقطه نظر زمان شکستن به سه نوع تندـ شکن، متوسط ـ شکن و کندشکن تقسیم می شوند.

شکستن امولسیون چیست؟
شکستن امولسیون عبارتست از تبادل بار الکتریکی مولکولهای امولسیفایر با مصالح سنگی منجر به از بین رفتن فشار، محافظ مولکولهای قیر شده و این فرصت را ایجاد می کند که یکدیگر را جذب کرده و به شکل قیر درآیند.

میزان پاشش امولسیون در مترمربع چقدر است؟
میزان پاشش امولسیون بر روی آسفالت (تک ـ کت ) بسته به وضعیت سطح بین 250 تاحداکثر 500 گرم در مترمربع و برای اجرای پرایم ـ کت بین 800 تا 1200 گرم در مترمربع می باشد.

چیپ ـ سیل ( chip- seal) چیست ؟
چیپ ـ سیل یا آسفالت سطحی عبارتست از پخش یک لایه امولسیون و پوشاندن آن با مصالح شنی دانه ای .

موارد استفاده چیپ ـ سیل :
از این روش ارزان و سریع می توان برای روکش مسیرهای دسترسی شنی ریز شده، بالابردن اصطکاک سطوح قیرزده ، روکش حفاظتی مسیرهای با تردد کم و متوسط و پرکردن ترکها نام برد.

 آیا استفاده از چیپ ـ سیل برای مناطق با شرایط آب و هوایی خاص است؟ خیر، از این روش در کشورهای مختلف دنیا با شرایط آب وهوایی متفاوت همانند فرانسه و کانادا با شرایط آب و هوای سرد و استرالیا و مناطق مرکزی و جنوبی آمریکا با شرایط آب و هوایی بسیارگرم استفاده می شود.

نوع قیر مورد استفاده در این روش چیست؟
در این روش می توان از امولسیون تندـ شکن ، قیر خالص و یا قیر -Ⅱ MCاستفاده نمود.

چرا قیرپلیمری را انتخاب می کنیم ؟ 
قیرهای خالص در محدوده حرارتی خاصی می توانند مورد استفاده قرار گیرند. جهت افزایش حدود بالا و پایین حرارتی باید خواص قیرها را تغییر داد. برای ایجاد این تغییر استفاده از پلیمرها الزامی است.

 PG چیست؟
 PG مخفف کلمه performance grade به معنای درجه کاردهی می باشد. جهت بررسی عملکرد قیرها در شرایط آب و هوایی مختلف از این طبقه بندی استفاده می شود. پلیمرها به ما کمک می کنند که عملکرد قیرها را متناسب با شرایط آب و هوایی محل استفاده تغییر دهیم.

فواید قیرهای پلیمری چیست ؟
 افزایش دوره بهره برداری آسفالت تولید شده با این قیر، کاهش ضخامت لایه های روسازی، صرفه جویی در هزینه های تعمیر و نگهداری در دوره بهره برداری.

فن آوری GTR/TD چیست ؟ 
استفاده از پودر لاستیک های فرسوده در مجاورت پلیمر واسطه (vestenamer) برای تغییر خواص رفتاری قیرهای راهسازی.

 نحوه استفاده از GTR/TDR : 
در این روش پلیمر واسطه به قیری که تا دمای 180 درجه گرم شده اضافه می گردد. پس از ذوب شدن آن ( نقطه ذوب این پلیمر 60 درجه می باشد ) پودر لاستیک به مخلوط اضافه گردیده و بوسیله میکسر ( بدون نیاز به میکسرهای برش بالا ) با قیر مخلوط می گردد.

نقش vestenamer چیست ؟
 نقش این پلیمر ایجاد پل ارتباطی بین سولفور موجود در مولکولهای قیر و پودر پلاستیک می باشد بطوری که خواص قیر تحت تاثیر پودر لاستیک قرار گرفته و رفتار آن تغییر می نماید.

میزان مصرف پودر لاستیک و پلیمر در مخلوط چقدر می باشد ؟ 
میزان پودر لاستیک بین 5 تا 20 درصد وزنی قیر و میزان ثابت و 4.5 درصد وزنی پودر لاستیک می باشد.

مزایای تولید آسفالت پلیمری با پودر لاستیک چیست ؟
زیر بارهای ترافیکی انعطاف پذیرتر می باشند. از تشکیل یخ در لایه آسفالتی جلوگیری می کند. آلودگی صوتی ناشی از عبور ترافیک را بشدت کاهش می دهد. افزایش مقاومت در انعکاس ترک به لایه های بالایی، پاکیزه نمودن محیط زیست ، کاهش ترک خوردگی در مقابل انبساط و انقباض، این نوع آسفالت را می توان در لایه های نازک تر پخش نمود.




منبع : طراجان قیر نوین